Translate

Konstfunderingar eller konstiga funderingar

Efterlysning av konstnärer!
Vad gör man med en vattenskadad gouache?
Vad betyder en ram?


Dessa funderingar och en del andra kan du  läsa om här. Oavsett om du samlar eller bara gillar fina saker eller lite konstiga fynd som du kanske ser som en skattefri investering inför framtiden när du behöver lite guldkant på tillvaron så kommer det ibland en liten tanke om ett inköp som vad användes det föremålet till eller vem har gjort det.

Hur svårt kan det vara då? Några snabba sökningar på Internet så är problemet löst tror du men resultaten lyser med sin frånvaro. Ibland kanske du hittar någon liten ledtråd eller spännande fakta men missar att bokmärka, göra den söksidan som favorit eller spara informationen och tänker att nästa gång jag letar så går jag vidare därifrån men sidan är som uppslukad av ett svart hål när du försöker leta vidare nästa gång.

Detta har hänt mig med den läckra bilden som visades på en hel utställningshall med drygt 10 000 vaser av samma modellnummer men alla med olika grundfärger och varianter av dekorer. Alla utställda i flera hyllplan intill varandra efter färgvalörer och färgmättnad. Av någon anledning så raderades den webbsidan, kanske för att det tänkta muséet som inrymde samlingen inte blev av eller möjligen för att samlaren helt enkelt gick hädan och släkten ville få en ekonomisk utdelning. Vem vet?

Lite av en motsats till detta hände på en annan blogg jag hade tidigare där jag efterlyste olika konstnärer vars trevliga och kanske lite udda verk jag hade köpt på loppisar. Med jämna mellanrum fick jag mer eller mindre oblyga skambud på vissa föremål med de mest besynnerliga svepskäl man kan tänka sig. Det roligast var nog tjejen som vill köpa en akvarell för ca en fjärdedel av min lilla inköpskostnad bara för hon tyckte hon var söt och gillade tavlan. Någon bild på sitt utseende hade hon dock inte bifogat i mailet  ;-). Den konstnären som gjorde akvarellen ligger i en blygsam prisnivå på auktioner men verka på något underligt sätt locka alla  från både tilltänkta släktingar till konstskojare som påstår sig kunna renovera hans verk. Faktiskt märkligt att en enda bildpublicering av en akvarell gjord av en numera nästan bortglömd konstnär kan generera sådan aktivitet under flera år.

Varför då efterlysa information om en konstnär eller ett udda verk? Kanske för att få veta mera om en okänd keramiker, konstnär eller okända stämplar och etiketter från välkända tillverkare? Själv brukar jag sprida information om mina nya fynd till andra som är till allmän nytta för oss alla som t ex Signaturer.se eller 20thcenturyforum.com bland många andra där man få hjälp att identifiera de udda fynden man gör ibland. Förr eller senare så trillar poletten ner som man sa förr och man kan foga ytterligare en bit till pusslet av vår gemensamma kulturhistoria och kanske dessutom höja värdet på den egna samlingen både historiskt och ekonomiskt.


Oavsett vilken orsak som fick dig att köpa de mest besynnerliga och troligen helt oanvändbara saker som dessutom kanske är mer eller mindre skadade så uppkommer frågeställningen om hur du ska göra fyndet presentabelt. Är det något du kan göra enkelt som att t ex rama om ett grafikblad eller anlita en riktigt utbildad konstrestuatör för att rädda ett vattenskadat verk? Är det värt det? Inte bara ekonomiskt utan även historiskt och sett i ett större perspektiv. Troligen inte så lätt att besvara rent allmänt utan måste kanske ses till dina resurser och möjligheten att t ex donera ett verk till något museum. Ibland avböjer dock både allmänna muséer och privatsamlingar artigt donationer dels för att föremålet inte har ett större betydande historiskt värde eller att  en dyrbar insats kanske har små utsikter att lyckas fullt ut. Kvar finns då möjligheten att visa föremålet som det är tillsammans med den eventuella dokumentation eller beskrivning som finns och låta betraktaren avgöra om det var värt besväret.

Vad betyder en ram för en tavla? Under århundradena ända sedan det  Egyptiska riket 200 f v t så har betydelsen varierat från att vara en del av verket till att bara vara en avgränsande yta för att gå till det sista modet oavsett om det lyfter fram det konstnärliga verket eller inte. Oavsett mode så påverkar ramen vårt intryck av konstverket och ju mer ramen tar vårt betraktande i anspråk  desto mindre fäster vi vår uppmärksamhet på den egentliga bilden. Vissa ramar kan trots olika bearbetningar som  t ex förgyllning och invecklade tredimensionella mönster ge bildverket ett lyft medan en enkel slät åldrad fururam sänka upplevelsen av konstverket rejält.

Själv har jag följt historiska prerogativ och ibland förändrat en ram med lyckat resultat och rentav fått uppskattning för detta av bildverkets skapare som t ex den fina skogsbilden av Connie Dellkrantz som via en av sina söner meddelat mig att hon inte hade kunnat förutse den yttre ramens åldrande och gillade det jag gjort.




Så visst betyder en ram någonting, eller hur?



Kitsch och kuriosa stöter man ofta på ute på loppisarna tillsammans med ett eller annat bra samlarobjekt. Ibland kan man bara inte låta bli att köpa en rolig figur eller vas när dom bara kostar någon enstaka krona, två eller högst en femma. Men är det verkligen inte KONST dessa föremål i synnerligen grälla färger och udda former som kan få en dayglow reflexväst att se blek ut i jämförelse? I den engelskspråkiga världen talar man om "Beauty is in the eye of the beholder" och visst är det väl så att många av oss kan le åt en lite töntig souvenir från en semesterresa till Kanarieöarna men inte se något som helst värde i ett av yrkeskritikerna rosat föremål som t ex en uppstoppad färgkladdig get med ett slitet bildäck runt magen? Själv har jag svårt att motstå vissa sådana loppisobjekt när de är tillräckligt roliga.


Hur tänkte dom kan man ju bara fundera på? Hur var tidsandan då och de subkulturella strömningarna eller var det så enkelt att tillverkarna gjorde det som sålde bra med god förtjänst? Askfatet ovan är tillverkat av SYCO som var verksamt i Strömstad från sent 40-tal till slutet av 60-talet.



Vad gör man med en vattenskadad gouache?

Ingenting!


Hade sett tavlan ett tag på loppisen och funderat på den men hann inte innan ett värmeledningsrör brast. Köpte den ändå till mycket lågt pris, demonterade  tavlan och fann till min glädje att själva gouachen var oskadd. Den fina ramen samt passepartouten med bakstycket var dock skrot. Letar nu efter en tidstypisk ram att montera den i. L M Ghose en konstnär och civiltjänsteman, var verksam främst i Indien på 1920-talet och uppskattad samt känd för sina typiska flodmotiv än i dag.

Det har visat sig vara svårt att hitta en liknande oskadd indisk ram i rätt format så detta är nog en riktigt långtidsprojekt men har man bara ögonen med sig och går igenom fyndlådorna på loppisarna ska det nog lyckas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar